De tulband!

Eerst had ik als titel voor dit blogbericht :
"De wonderen zijn de wereld nog niet uit!"
Terwijl ik dat bedacht stond ik al een beetje te glunderen!

Maar dat glunderen!
Dat was VOOR " het bakkerijengedoe"!

Nu zou ik eerder kiezen voor  "Potverdekke!"
(zucht)
Van "glunderen" is er hier zeer weinig sprake?
Dedoeme eh!

Van haar kreeg ik onlangs een tulbandvorm cadeau!
En omdat er vandaag bezoek zou komen
en ik bij  Sandra al een recept van Ymme mooi gelukt zag...
(sandra schreef trouwens "eenvoudig recept"!!!)
dacht ik zo bij mezelf :
"Awel dat ga ik nu ook eens maken zie!"

Ik zag het al helemaal voor me!
Ik zou ne keer gaan scoren!
Ik zou nonchalant,
maar bij mezelf keifier,
die tulband op tafel toveren!

Het liep een heel klein beetje anders.
Een veel klein beetje eigenlijk.
(zuchtzuchtzucht)

Alle ingrediënten werden in huis gehaald.
Simpel!
Dit nog wel ja!
Onliemieke kon er aan beginnen.
We zouden eens wat laten zien zie!
Voilà!



Het recept er bij genomen,
en....
daar had je het al!

"Klop de eieren met de suiker tot een crème!"
Omdat ik geen "keukenrobothulpje" heb,
werd alles mooi met de hand onder mekaar gemengeld.
Allé, eerlijk... met zo ne "Krups mixer, klopper,deeghaken- prul".
Misschien lag het daar wel aan?
Zou dat kunnen?

Ne crème?  Tja?
Wat zou nu ne crème zijn?
Ik dacht "dat moet zo iets lichtgeel lopend zijn"...?
Lichtgeel dat lukte...
Lopend niet!
Zou ik dan toch nog heel veeeeeel langer hebben moeten kloppen?

Toen de gemalen amandelen eronder
en de gesmolten AFGEKOELDE (pas op allemaal flink gedaan hoor!) boter ...
en  dan de bloem...

Ai  zoveel bloem?
Het werd allemaal droog... heel droog eigenlijk wel...
Deeg?
Dat moet toch mals zijn?
Niet?

Misschien komt dat in orde met dat eiwit...
en de vruchten?

Oef ja... het werd malser.
Wel heel erg plakkerig.
Dat wel...
Maar ook wel al lekker...
(proefde ik toen ik de lepel aflikte.. njammie!)

Dat kwam in de sjakosh!
Tot zover zag ik het nog zitten!


















De oven werd voorverwarmd op 175°   met boven -en onderwarmte!
Waarom geen hete lucht is me een raadsel???
Iemand hierop een zinnig antwoord?

Enfin de tulband in de oven...
Klokje op 50 minuten...

Met een breinaald even prikken om te checken of
de tulband klaar is.
Weet ik allemaal!
En dat kan ik ook!
Dacht ik!
Na dik 1 uur en 20 minuten denk je toch bij jezelf...
" Nu is 't genoeg!  Nu zal 't wel klaar zijn!"

Dus hup tulband uit de oven en omkieperen op een rooster.
Oeps... niet gaar ...!!!
Het deeg liep  er gewoon uit...
Verdorie!
Dit snapte ik niet!
Waarom?
Oh waarom bij mij?

Dus voorzichtig
en vooral snel,
de tulband er terug over en
huppekee nog (een hele tijd!)
terug in de oven!
Een hele tijd nog!
Ik zou zelfs bij benadering niet meer weten hoe lang extra!

Ramp oh ramp!
Zo kwam ie er uiteindelijk uit.
Veel model zat er niet meer in!




Weet je wat zo gek was?
Die tulband was loodzwaar...
(met weinig ... wat zeg ik? ... heel weinig moeite klop je er iemand mee dood!)
en van binnen?
Nog steeds niet gaar!

Zie ne keer...
Gewoon "derf" zou mijn ma zeggen!
Wat "derf" ook mag betekenen?
Maar "derf" was dit gebak in ieder geval wel!


Goh zoveel werk helemaal voor niks!
Zie ne keer mijn keuken!


Zo ne hoop afwas!
En voor niks hé! :(((((

De echtgenoot kwam ne keer zien en zei ..
"Wat denk je?
Rij ik even snel naar de bakker en haal een taartje?"

En weet je wat?
Dat taartje was super lekker!

Maar toch vind ik het doodjammer van de tulband!
Is er nu iemand die weet waar het fout liep????
Dit hou je toch echt niet voor mogelijk!

Maar ondanks de "tulbandpech"
werd het toch wel een supergezellige namiddag!
Met mijn allerjongste neefje en zijn gezin!
Leuk toch als je zo'n toffe mensen familie mag noemen!
Dus werd het toch nog wel genieten!
Al was het met een mislukte tulband!


Reacties

  1. Zeg ben je zeker dat wij geen tweelingen zijn, zonder het zelf te weten, en met wat jaren verschil, en een andere haarkleur, maar voor de rest....ik heb VRIJDAG dezelfde taart gemaakt!!! wel niet in een tulband, want ik heb dat niet, gewoon in een ronde vorm, maar bij mij was hij wel goed gelukt en heel lekker eigenlijk (oja, en mijn keuken was ook zo smerig niet haha) geen idee wat je fout deed...ik heb ook alleen ne mixer met klopper..ik weet wel dat hetelucht voor gebak niet altijd goed is, want dan zou dat scheef omhoogkomen, maar ik heb alleen hete lucht dus ik moest wel, en hij is er ook mee gelukt, allé, 't is dat hij al op is...anders bracht ik een stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgende keer als we afspreken moet je me wel zo'n stuk presenteren zunne! Het ziet er op die foto's bij Ymme en Sandra heerlijk uit! Dus ik wil dat wel ne keer proeven!

      Verwijderen
  2. Dan maar weer vanillepudding met meringue! Succes gegarandeerd en VEEEEEL minder werk. :)
    Je tulbandcake ziet er van de buitenkant nog wel oké uit, maar van binnen is het iets minder precies.

    en de smerigheidsgraad van je keuken benadert die van de mijne wanneer ik in actie ben :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met dat verschil dat jouw tulband lukt! En dan wordt die ravage met de glimlach opgeruimd! Maar nu... pffff!

      Verwijderen
  3. Dames! Nu had ik toch wel een ietsiepietsie meer medeleven verwacht! :(
    Geen enkel woord van oprechte troost? Tenminste wat Vee betreft!
    Brigitte doet nog een beetje moeite...oef... Waar blijft de goede raad????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. troost? ge hebt toch een nieuwe taart gekregen, en ruim terwijl ge bezig bent al wat op!!! gelijk peter goossens altijd zegt, dan ligt uw keuken er achteraf niet zo vuil bij...geen compassie jong!!!

      Verwijderen
    2. Sjoeke dat opruimen doe ik ALTIJD! Maar deze keer was ik in opperste concentratie aan het werk! Het mocht niet misgaan! Tja....

      Verwijderen
  4. Geen goede raad (helaas, helaas), maar wel de complimenten voor je stukje. Ik zit me echt slap te lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je er bakpoeder bij gedaan? Ik zie op 1 van de eerste foto's dat je gewone patisseriebloem gebruikt en daar zit nog geen bakpoeder bij. Ik denk dat jij je echtgenoot eens heel lief moet aankijken en voor een kichen aid keukenrobot op pad moet! ;)
    Echt, dat is bij mij 1 van de beste aankopen van de voorbije jaren! Toegegeven, het is een investering, maar 'dan heb je ook wel wat'! Enne, ik leef met jou mee, hoor, been there, don that... Ocharme! Nog een chance dat het taartje van de bakker gesmaakt heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moest niet van dat bakpoeder ... dat las ik bij Sandra al... Tja die kitchenaid keukenrobot is natuurlijk een prima idee... ben bijna jarig... 'k ga het ne keer langs mijne neus aan de echtgenoot melden! ;)
      Maar stel je voor dat het dan nog niet lukt? Dat zou dan helemaal frustrerend zijn!

      Verwijderen
    2. Nee, het is echt een fantastisch gerief en mooi bovendien: hij staat hier gewoon op het aanrecht mooi te wezen in een pruimkleurig paars. Vroeger lukte een simpele cake bakken mij niet, maar die dagen zijn voorbij! ;)

      Verwijderen
    3. Aha toch ook nog iemand die zegt van wat bakpoeder erbij te doen.... In het recept of nie, ik zou een mespuntje erbij doen...

      Verwijderen
    4. zelfrijsende bloem gebruiken
      ik weet ni wat er mis ging , normaal moet je hem zelf minder lang in de oven steken met zo'n siliconen vorm
      en zo'n kitchenaid is een prachtig stuk :)

      Verwijderen
  6. Ocharmekes Kriske !!! Nè, als niemand anders compassie met u heeft, ikke wel zunne !
    Ik weet hoe dat voelt, ik heb hier ook al dikwijls misbaksels gemaakt.... En dan zit een mens te kwijlen tijdens het hele werk, wachtend om te proeven, en dan zoiets...
    Vraagskes :
    - gij zegt van eikes tot een crème te kloppen , ge hebt eiwit en eigeel toch gescheiden hé, zoals Ymme voorschrijft ?
    - hadden uw rode vruchtjes veel vocht ? Hebt ge ze goed laten uitlekken na het wassen ?
    - ik weet nie, maar ik doe altijd een mespuntje bicarbonaat in baksels... Juist om dat "zwaar" tegen te gaan... Staat wel nie in Ymme's recept, maar ik zou het er toch indoen...
    - heb ge uw deeg efkes laten rusten na het mengen ?

    Voor de rest weet ik het ook nie, ben echt geen goei bakster, wat zegt Ymme ervan ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ALLES gedaan zoals in het recept! Tuurlijk eigeel apart! Eiwit moest stijf geklopt worden! Potteke ondersteboven en eiwit stijf genoeg! Allemaal gedaan! Rode vruchten waren helemaaaaaaaaaaaaal uitgelekt... Van dat deeg laten rusten stond er niks in het recept... niet gedaan dus? Zo jammer hé! Het zag er op de foto's zo heerlijk uit... tenminste bij Ymme en Sandra! Doemedoeme! ;)

      Verwijderen
    2. Jama, het is nie omdat die van u er nie zo mooi uitziet, dat hij nie lekker kan zijn hé ? Ge hebt toch geproefd hoop ik, toch nie zoma weggegooid ?

      Verwijderen
    3. Geproefd en onmiddellijk hup de vuilbak in... 'k moet zeggen de vruchten smaakten lekker, het deeg daarentegen...! grrrr

      Verwijderen
  7. Ik had dat gisteren met een wortelcake! Pffff, moest ook bijna janken! 4 keer terug in den oven en dan nog wat nattig! En ook zo zwaar en geen smaak!!! Bij vent was zo flink om het op te eten, ik wou het weggooien. Vandaag heeft hij zelfs nog een stuk mee naar zijn werk, ik hoop dat hij niet sterft ;) Het is den tijd van het jaar niet zeker om te bakken? Anders lukt dat wel altijd.... Ik vind dat wij alle twee een dik stuk choclat hebben verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hahaha, schrijf ik net een stukje op mijn eigen blog van mijn wél gelukte pruimentaart, lees ik daarna dit. Ben ik blij dat ik het erna lees.....
    Misschien smaakt hij wel als het donker is. Dan zie je niet wat je eet..... ;-))))
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hij ziet er wel lekker uit, ingezakt en wel, aan de buitenkant dan. Maar niet gaar is niet lekker. Oefening baart kunst toch. Gewoon nog een keertje proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ow, wat jammer van die tulband. Ik kan jehelaas niet helpen bij waar het mis ging. Maar dessertjes maken doen wij hier heel graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wil u wel troosten, al dat werk voor niets. Maar je hebt het wel grappig verwoord.
    Het lag misschien aan den tulband ...............

    BeantwoordenVerwijderen
  12. over de achterbank: Ik kon hem niet tegenhouden hoor. ze zijn met drie vrienden en die kunnen niet anders dan op de achterbank samenzitten hé. De drie musketiers. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ooo jeeeee... Ik voel me nu toch wel schuldig.....
    Ik zal noooooooit meer 'eenvoudig' of 'makkelijk' of wat dan ook zeggen...
    Ik kan niet goed zien of je een siliconen tulband vorm hebt?
    Heb ik wel. Bij mij moest ie ook langer in de oven. Maar dat is wel vaker bij mij (oud en simpel oventje) Ik heb ook een simpel oud mixertje, kan het ook niet zijn. Hard aan de buitenkant kan een te hoge temperatuur zijn. En.... Heb je hem minimaal 10 minuten in de vorm laten afkoelen? Sorry sorry sorry... Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik een fantastisch goede tulbandvorm heb! Ik kreeg hem immers van Ymme herself cadeau! Ik heb geen simpele oven maar een slechts 5 jaar oude gesofisticeerde Miele! Maar zelf bakken doet ie blijkbaar nog niet... misschien iets fout ingesteld...??? Ik zou het niet weten! Pffff...De tulband was loodzwaar als ik hem uit de oven haalde? De laatste keer hé na wel bijna 2 uur in de oven! Toch niet normaal voor een gebak... Na mijn vakantie zal ik het nog eens proberen... de aanhouder wint! Allé dat hoop ik toch!

      Verwijderen
    2. Neeeee.... aan de vorm kan het zeker niet liggen! :-)
      2 Uur in de oven is niet normaal, helemaal mee eens.
      Je had er toch geen liter yoghurt in gedaan hè? :-)))
      Ik weet zeker; het gaat je lukken!

      Verwijderen
    3. Nee joh 100 gr! Maar ik denk dat ik de suiker niet goed genoeg heb geklopt... zou dat kunnen? Misschien had ik te weinig ei? Misschien waren die te klein? Voor dat ik deze nog een keer probeer ga ik eerst nog maar eens een doodgewone cake bakken... kwestie van toch eerst terug wat zelfvertrouwen te krijgen! ;)

      Verwijderen
    4. Groot gelijk, eerst een gewone cake. En misschien heb je inmiddels nog een gouden tip van Ymme gekregen :-))

      Verwijderen
  14. Oeioeioei, al die inspanningen voor niets ! Wat leef ik met u mee, vooral ook voor dienen opkuis achteraf, ocharme ochot … !
    Ik ben nu wel zo curieus als wat om dat ook eens te proberen, want eigenlijk ziet het er een heel lekker en verfrissend gebak uit. Ik hou je nog op de hoogte !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Anneke wrijf het er nog ne keer in! Dat het bij u wel supergoe ga lukken! ;-)
      Want het is echt een poepsimpel recept... maar toch liep er iets serieus mis!

      Verwijderen
  15. Ma meiske toch, nie opgeven zulle, blijven proberen, de aanhouder wint.
    Ik heb ooit geprobeert een "Aalsterse vlaai" te bakken, nie te doen, éénmaal in de oven ging die spuwen als een vulkaan, de hele oven zat onder de smurrie, toen haar om raad gebeld... wij hebben ons ziek gelachen. gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haha heb mij weer kostelijk vermaakt met je berichtje! :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh zoiets zou mij ook heel gemakkelijk kunnen gebeuren! Dus ik heb geen tips voor je, haha!! Moest lachen om je berichtje (vanwege de herkenbaarheid :))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Erg herkenbaar! Ook manlief die dan wel even een taartje gaat halen... Op zo'n moment denk ik dan niet al te vriendelijk.... hou je stil jij ;-) Maar achteraf.... ach ja... We hebben weer eens wat uitgeprobeerd! En wat mijn meisje altijd zegt... Van proberen kan je leren! Dus succes ;-) Liefs Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik begin daar zelfs gewoon niet aan ... echt niet mijn ding ... maar vind het toch knap dat je het geprobeerd hebt! Had het je graag gegund, dat nonchalant gebaar :-) Tof dat het een leuke namiddag werd in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. We zijn enkele dagen weg geweest dus nu krijg je pas antwoord. Wat dacht je, ja nu laat ze niks van zich horen hè. Weet je, terwijl ik dit schrijf lopen de tranen over mijn wangen, nee, nee, niet om de cake en om wat je toch nu weer meemaakte, wel omdat ik bijna niet bijkwam van het lachen. Echtgenoot zit voor tv en vraagt wat ik nu krijg. Ik bel binnenkort om toch te weten wat er fout kon gaan. Maar eerst even bijkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. lang geleden dat ik hier nog iets gelezen heb... je zal vast een leuke uitstap aan het doen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een ontzettend grappig verhaal! Jij was vast niet blij maar ik zit hier met een grote glimlach jou verhaal te lezen! Ook al was je tulband niet smakelijk ik moet er smakelijk om lachten! Ik hoop dat ie de volgende keer wel lekker is en dat je er dan net zo leuk over schrijft! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wahahahhaha ohoh onlie mie ik herken je gevoel :-) maar .... troost je na het lezen van mijn relaas hé,
    gelukkig zijn die wél gaar en lekker :-)
    gewoon nóg eens doen denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.