Een hoodie en nog ietsje meer....



Met verjaardagswensen ben ik meestal te laat.
Altijd te laat eigenlijk wel.
Voor de kinderen en de echtgenoot lukt het nog net maar verder...
In de familie sta ik er voor gekend.
Deze keer is het nog erger.
Zelfs met de cadeautjes ben ik nu rijkelijk laat.

Omdat we op familieweekend gaan,
werd het dus de hoogste tijd om hier werk van te maken.

Ik maakte deze week een hoodie voor een "klein" jongetje.
Een hoodie?
In mijn tijd heette dat gewoon "sweater met kap".
"Sweater" was toen al een heel hip woord!
Voor mijn moeder bleef zo'n ding gewoon een pullover.
Sweater wende voor haar nooit.

Tijden veranderen want tegenwoordig heet mijn moeders pullover alweer "hoodie".
Kwestie van met de tijd mee te gaan werd er dus een hoodie gemaakt.
Eentje voor het achterneefje dat in oktober
(ja vorig jaar... ik weet het ja!) alweer 4 werd.
En nu dus al dik 4,5 jaar is.

Een hoodie maken voor een jongetje dat je niet vaak ziet,
is niet makkelijk wat maten en afmetingen betreft.
Zeker al niet wanneer die "kleine" jongetjes tussendoor een flinke "scheut" krijgen.

Voor alle zekerheid probeerde ik er eentje uit in een stofje
dat nog in mijn kleine stoffenvoorraadkast lag.
Toevallig had ik deze keer eens wat "geschikts"  liggen.
In mijn ogen dan toch.
Ik vond een gratis patroon bij Brindille & Twig.

Maar de maat bleef een twijfelgeval.
Vanmorgen in de naailes had ik geluk.
Eén van de dames had de kleinzoon mee.
Een kleinzoon van 5 maar over dat half jaartje ouder gingen we niet zeuren.
Een levensechte paspop voorhanden.
Kan een mens meer geluk hebben?

Veel geluk! Want het was meteen al dikke miserie.
De hoodie kon aan.
Tot op dat punt alles dik in orde.
Maar de kap ... die kon niet op!
Het  gratis patroon had blijkbaar toch wel wat mankementen.
Er moest een boel aangepast worden.
Maar met het levend model bij de hand, viel het gelukkig nog wel mee.


Hopelijk is het hoodieding nu wel in orde.
Morgen kan er echt gepast worden.
Als de maat dan goed zit, maak ik er nog eentje.
In de lievelingskleur... van de mama... want zo gaat dat bij kleine jongetjes.
De mama's hebben nog de hand in "kleur".
Voor heel even toch nog...


Voor het achternichtje dat onlangs 2 werd
maakte ik, voor een tante Hilde-pop, bijpassende garderobe.
Aangezien het kleine meisje een echt poppenmoedertje is,
hoop ik dat dit geschenkje welkom zal zijn.



't Is mijn allereerste zelfgemaakte pop, waarvan ik tot nu toe
moeilijk afscheid kon nemen
maar door tijdsgebrek en slechte planning is er geen nieuwe klaar geraakt.
Een reden om mij binnenkort toch weer eens aan poppen maken te zetten.


Ook een "suzanne" waarvan ik van Janusje het patroon van Compagnie M. cadeau kreeg,
staat op een "snelaanbeginnen" lijstje.
De "bernadette" voor zoons liefje moet nodig klaar.
Zij is binnenkort jarig.

Jongste en nieuwe schoonzoon kochten een oldtimer Eribaatje.
Heel schattig maar de gordijntjes en de kussens roepen om nieuwe stofjes.
"Mama?
Ja schat, ik doe dat wel even..."
(Fotootjes van dat "opfriswerkje" volgen zeker nog.
Lijkt het jullie wat?  "Opfriswerkje" in plaats van "pimpen"?)

En ...Is er heel binnenkort ook niet iemand jarig in de Misteria Lane?
Hoe zit dat in het hoge Noorden... wordt daar ook niet dubbel gefeest volgende week?

Werk aan de winkel dus.
Iemand een idee waar ik voor een prikje tijd koop? :-(

Een heel fijn (herfst)weekend.
Ooit komt de lente.
Dit kan niet blijven duren?
Echt niet!

















Reacties

  1. Wat een leuke sweater en mooi afgewerkt! je hebt echt tijd en handen te kort is het niet.
    Hoe gaat het ondertussen met het fietsen, de klikpedaaltjes al gewoon?
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk die verschillende boordjes aan de sweater(zo blijf ik het noemen) en de poppenkleertjes...zo schattig afwerkt met een biesje. ♥
    Voordeel van dit weertype; binnen naaitijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooow wat een toffe hoodie was ik maar 4 jaar en een half!
    En opfriswerkje ja mooi woord!
    Tijd?? Uh waar koop je dat? ik hou me aanbevolen haha
    X Es enne fijn wkend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind je kado's prachtig, Zo'n originele hoodie! De poppenkleertjes doen mij denken aan mijn jeugd. Mijn moeder maakte ook bijna alles zelf. Goede herinneringen.
    Ik wens je een goed weekend en tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sjongejonge, wat een pracht hoodie!
    Ben héél benieuwd hoe hij staat straks.
    Jouw to do-lijstje klinkt net als dat van mij: té lang.... :-)))
    Heerlijk weekend!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'Opfriswerkje' i.pl.v. 'pimpen'... Ik ben fan!
    En te lange 'to-do-lijstjes'? Daar weet ik alles van!
    Die pop met de kleertjes vind ik tof. Daar zal het kleine meisje zeker en vast heel erg blij mee zijn. Fijn weekend! (en ja, ooit komt ons zonneke terug hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. whaw, die kindjes gaan blij zijn met zo een toffe, zelfgemaakte cadeautjes.
    Nog nooit gehoord van een hoodie. :) en zelfs toen ik de eerste keer het woord "pimpen" hoorde wist ik ook niet waarover het ging. Doe maar "opfrissen".
    Nog een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tijd vrouw, ik wil er ook wat. En veel, graag ;).
    Ik vind dat je prachtige cadeautjes gemaakt hebt, stuk voor stuk, of dat nu wat te laat is of op tijd, dat maakt toch niet uit.
    --mag ik betwijfelen dat er iets fout is met het patroon van de kaptrui (ik doe niet mee met hoodies en sweaters en weet ik veel wat); ik had bij een van mijn eerste naaisels hetzelfde voor. Ik vermoed dat het ik-kan-niet-over-het-hoofd-probleem te wijten is aan de katoenen (?) voering van de kap; met twee rekkende stofjes komt dat wellicht in orde #sorryvoormijnbemoeienis---

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha fijn dat ik je hoor... ik mis je op je blog maar dus ook tijdsgebrek lees ik. Het had niks met het katoentje te maken...gewoon een fout model van kap... heb wat bijgeknipt en nu lukt het ...volgende keer gewoon aanpassen... Toch bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  9. Toch maar op de ijsheiligen wachten dit jaar, hé, voor plantjes!! En zeg, spoiler, nu heb ik de sweater al gezien, maar wel de max met die verschillende kleurtjes boordstof!! Spannend voor de pasbeurt , en hij is 3,5 hé, tante, maar enfin, beter te groot dan te klein hé! En ja, inderdaad, gelukkig heb ik nu nog wel iets te zeggen over de kleur. Als het maar zacht is. Jeans of geklede broeken doet ie niet aan, hoor. Da's hard, zegt ie dan. De pop is ook echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ja, en luchtballonnen zeg, je gaat nogal scoren bij Aaron :-)

      Verwijderen
    2. Jij mag die hoodie al zien... het is wel voor Aaron hé! ;-) Oeps de tijd gaat dan toch niet zooooo snel... nog maar 3,5 ... in mijn ogen gaat hij al zo lang naar school... Tot vanavond.

      Verwijderen
    3. Maar intussen dus wel 4,5 en weer een groeischeut gekregen, dus heb ik de "hoodie" uit de kast gehaald en het werd meteen zijn lievelingstrui. Lekker warm bij dat frisse lenteweer hier, en je had zijn gezicht moeten zien toen hij zijn handen stak in de zak vooraan! Hij was totaal verwonderd dat zijn handen mekaar raakten en hij vond dat geweldig. Kinderen kunnen toch soms zo blij zijn met iets simpels hé :-)

      Verwijderen
  10. Jee wat mooi allemaal ,en die pop met garderobe super lief

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi, mooi, de kindjes worden verwend.
    Geniet van het weekend,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tiens, wie is er jarig in Misteria Lane?

    Die kamerjas van de pop vind ik supergezellig en het feit dat de sweater één rood en één blauw bandje heeft is helemaal dachshundie . Yay! Je begint het te leren. Twee prachtige cadeautjes.

    We zijn een keer in San Francisco geweest en daar pretenderen ze dat ze de hoodie hebben uitgevonden. Omdat de stad bijna continu (zelfs in de zomer) onder een dikke wolk zit, hadden ze er de hoodie nodig.

    En er zijn heel veel SF hoodies te koop met wolken en mist op, in de genre van "stom van mij om hier op vakantie te gaan". Grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die poppekleertjes en pop, zo leuk. Ik wens mijn kleinkinderen zo'n leuke tante toe, wat dat ben je.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je kan dan wel de verjaardagen vergeten, zulke cadeaus maken heel wat goed! Je kunt ze weer recht in de ogen kijken.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je weer prachtige dingen gemaakt! De sweater is geweldig! En het popje allerschattigst. je bent misschien wel laat maar je maakt het toch maar even!
    Je had ook naar een winkel kunnen gaan dus top! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh wauw wauw wauw te leuk (en mooi!) allemaal! Zo mooi die capuchontrui en zo schattig het poppetje. Om verliefd op te worden (zeg maar gerust geworden) Dat wordt een feestweekend voor de ontvangers van al dit moois. En tijd wordt vrees ik aan alle kanten aan getrokken dus wie het hardst trekt misschien? Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super mooie sweater, de kap voering vind ik geweldig
    en de poppemie met kleerkes ook
    ze hebben in je familie toch veel geluk met zo een tante Kris :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, wat een prachtig hoodieding, dat vind ik toch ook een mooi woord, maar dat terzijde, wat knap dat je dat gemaakt hebt! Zover ben ik nog niet met mijn naaikunsten. En die pop is ook geweldig, mét kleertjes nog wel. En dan heb je nog tijd om te werken enzo, of toch eigenlijk niet ;)
    Ik ben heel benieuwd naar het opgefriste Eribaatje, oh zijn zo leuk hè, wij hebben er ook één, nog geen oldtimer, maar als ik 'm opgefrist wil hebben, kan ik bij jou terecht ;) Succes met alles!! En vergeet niet tussendoor nog adem te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Knap dat je zo'n hoodie kan maken. Ik zou niet weten hoe eraan te beginnen. En ja, gratis patronen van internet, niet altijd een meevaller. De pop, daar ben ik echt verliefd op. Ooooooh! Benieuwd naar de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De hoodie is echt heel erg leuk geworden. Die zal door je neefje vast gelijk tot lieveling worden uitgeroepen, of door de mama dan toch wel.
    Je pop is echt een schatje en zal samen met de garderobe en echte 'hit' zijn.
    Opfriswerkje klinkt echt heel goed, die houden we er in hoor.
    En heb jij dan aan een prikkie tijd genoeg? Ik kan er wel een sloot van gebruiken...
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Helaba... Ik hoop dat je een fijn weekend had. Er was vast een pak bewondering voor je kaptrui (aha, dit is dan het vierde woord voor hetzelfde kledingstuk; blijkbaar de benaming die mij het vertrouwdst is) en de pop. Wat zijn die mooi! En al die kleertjes! Ik geraak nooit verder dan één set...
    Heb je de geschikte stof voor de Susanne dan gevonden in Den Depot?
    Een fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh dat vinden mensen vast niet erg als je te laat bent voor hun verjaardag. Zo'n mooie cadeaus maken alles toch goed! Wat ben je toch creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige cadeautjes maakte je, ik ben fan van de luchtballonnen in de hoodie!
    Ola, nog heel veel werk aan de winkel precies!
    Die Suzanne spreekt me ook heel erg aan, maar ik zal eerst maar zien dat de rest wat op orde raakt. ;-)
    De pop is prachtig, dat staat nu echt al zo lang op mijn verlanglijstje, maar het komt er precies nooit van. Ik ben al benieuwd naar alle resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik ben aan het bijlezen!!! zeg, die poppenkleedjes zijn tof!! eigen ontwerp???

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.